Całkowite zwapnienie reumatycznego lewego przedsionka

71-letni mężczyzna, który jako dziecko miał gorączkę reumatyczną z objawowym zapaleniem wsierdzia. Waltotomię mitralną wykonano 37 lat wcześniej, a 21 lat później zastawkę mitralną zastąpiono protezą Starr-Edwards. W bocznej radiografii klatki piersiowej stwierdzono całkowite zwapnienie lewej ściany przedsionkowej (panel A, strzałki). Echokardiogram przezprzełykowy wykazał zwapnienie przegrody międzyprzedsionkowej (panel B, strzałka). Ten rzadki stan został po raz pierwszy opisany w 1898 roku, w związku z przewlekłą reumatyczną chorobą mitralną, i występuje częściej u kobiet, z których większość ma objawy od ponad 20 lat. Przyjmuje się, że stan ten jest końcowym wynikiem rozległego reumatycznego zapalenia trzustki. Zwapnienie może być ograniczone do lewego przedsionka lub – rzadko – do tylnej ściany lewego przedsionka – z powodu cofającego się strumienia mitralnego – w takim przypadku zwapniały płat nosi nazwę łaty MacCallum. Masywne zwapnienie zwykle zatrzymuje przegrody międzyprzedsionkowe, ale gdy septum zostanie uszkodzone (jak w panelu B, strzałka), każda dalsza operacja w pobliżu zastawki mitralnej jest niebezpieczna. Radiografia lewej bocznej strony klatki piersiowej jest zalecana do oceny długotrwałej reumatycznej choroby zastawki mitralnej. Całkowite zwapnienie zostało opisane jako atrium kokosowe lub atrium porcelanowe . 71-letni mężczyzna, który jako dziecko miał gorączkę reumatyczną z objawowym zapaleniem wsierdzia. Waltotomię mitralną wykonano 37 lat wcześniej, a 21 lat później zastawkę mitralną zastąpiono protezą Starr-Edwards. W bocznej radiografii klatki piersiowej stwierdzono całkowite zwapnienie lewej ściany przedsionkowej (panel A, strzałki). Echokardiogram przezprzełykowy wykazał zwapnienie przegrody międzyprzedsionkowej (panel B, strzałka). Ten rzadki stan został po raz pierwszy opisany w 1898 roku, w związku z przewlekłą reumatyczną chorobą mitralną, i występuje częściej u kobiet, z których większość ma objawy od ponad 20 lat. Przyjmuje się, że stan ten jest końcowym wynikiem rozległego reumatycznego zapalenia trzustki. Zwapnienie może być ograniczone do lewego przedsionka lub – rzadko – do tylnej ściany lewego przedsionka – z powodu cofającego się strumienia mitralnego – w takim przypadku zwapniały płat nosi nazwę łaty MacCallum. Masywne zwapnienie zwykle zatrzymuje przegrody międzyprzedsionkowe, ale gdy septum zostanie uszkodzone (jak w panelu B, strzałka), każda dalsza operacja w pobliżu zastawki mitralnej jest niebezpieczna. Radiografia lewej bocznej strony klatki piersiowej jest zalecana do oceny długotrwałej reumatycznej choroby zastawki mitralnej. Całkowite zwapnienie zostało opisane jako atrium kokosowe lub atrium porcelanowe .

George Pulikal, MD, MRCP
Andrew Marshall, FRCP
Derriford Hospital, Plymouth PL6 8DH, Wielka Brytania

Powołując się na artykuły (6)