Kliniczna praktyka medycyny ratunkowej

Jest to pierwsze wydanie unikatowo sformatowanego podręcznika poświęconego medycynie ratunkowej, zorganizowanego i ładnie powiązanego z praktykującym lekarzem ratunkowym. Powinien to być szczególnie mile widziany dodatek do dziedziny tak szerokiej, a czasem tak zniechęcającej, jak medycyna ratunkowa. Z imponującą listą autorów, która brzmi jak kto jest kim akademickim medycyną ratunkową, jest zorganizowana w siedem sekcji edytowanych przez pięciu różnych redaktorów. Książka powinna być szczególnie przydatna zarówno jako podstawa, jak i jako odniesienie dla mieszkańców podczas pierwszego kontaktu z polem lub dla lekarzy, których podstawowe szkolenie nie dotyczy medycyny ratunkowej. Dla bardziej doświadczonego lekarza medycyny ratunkowej, kompleksowe leczenie przez znanych ekspertów w zakresie objawów prezentowanych najczęściej w izbie przyjęć zapewnia łatwą i kompleksową recenzję. Książka jest szczególnie silna w medycynie ratunkowej, toksykologii i pediatrii, ale nie stanowi całościowej pracy referencyjnej. W ten sposób nie zastąpi, a raczej uzupełni książki takie jak Emergency Medicine Rosen a (St. Louis: CV Mosby, 1983) i Tintinalli s study guide (Emergency Medicine: kompleksowy przewodnik do badań, New York: McGraw-Hill, 1985) . Poszczególne rozdziały są identyfikowane przez prezentujący objaw lub samą jednostkę chorobową. Po krótkim wprowadzeniu informacji historycznych i podstawowych jednostka jest weryfikowana. Sekcje następują po prezentacji klinicznej i zwyczajowym podejściu do leczenia. Wiele rozdziałów zawiera dodatkową sekcję poświęconą wspólnym pułapkom prezentacji, diagnozy lub leczenia. Takie informacje są szczególnie mile widziane i przydatne dla lekarzy w oddziałach ratunkowych, z uwagi na poważne problemy z zarządzaniem ryzykiem, które muszą nieustannie konfrontować.
Wada książki, moim zdaniem, leży w sekcjach dotyczących opieki ortopedycznej. Nacisk w tej dziedzinie jest zbyt wąski i powierzchowny, zważywszy na liczbę problemów ortopedycznych, z jakimi lekarz nagłych wypadków spotyka się w codziennej praktyce.
Gorąco polecam tę książkę każdemu ćwiczącemu lekarzowi ratunkowemu. Powinien to być podstawowy punkt odniesienia dla każdej biblioteki departamentu alarmowego.
Ronald A. Hellstern, MD
Metroplex Emergency Physicians, Dallas, TX 75225