Komplikacje w chirurgii ad

Zatrzymanie zastawki aortalnej jest omówione podczas dyskusji o operacjach kardiochirurgicznych, ale komplikacje związane z rozrusznikami serca nie są. Opisano występowanie zespołu Nelsona (powiększenie przysadki) po adrenalektomii, ale nie ma optymalnej kontroli insuliny u pacjenta z cukrzycą. Na koniec książka opisuje mięsakomięsak piersi po lumpektomii z radioterapią, ale nie bezbłędne postępowanie z patologicznymi okazami. Chirurdzy chcieliby myśleć, że wszystkie komplikacje są wynikiem okoliczności łagodzących, które podważają ich wiedzę. Niestety, niektóre komplikacje – takie jak zatrzymane ciała obce, operacje na niewłaściwej części ciała i nieodpowiednio zabezpieczone dreny lub rurki – są spowodowane możliwymi do uniknięcia błędami. Ironią losu jest to, że ta książka nie zajmuje się tymi komplikacjami, z którymi chirurdzy mogą najłatwiej kontrolować. Jednak systemowe podejście do bezpieczeństwa pacjentów sprawia, że rozwiązania tych problemów są równie interesujące.
W przypadku komplikacji w chirurgii leczenie przedmiotu jest nierównomierne. Autorzy zajmują się niektórymi tematami, omawiając komplikacje procedur chirurgicznych i inne, opisując powikłania zabiegów nieoperacyjnych, w przypadku których wymagana jest konsultacja chirurgiczna. W innych przypadkach dotyczą tematu opisującego powikłania chorób i ich chirurgiczne zarządzanie. Najwyraźniej dyskusja na temat powikłań w chirurgii jelita grubego znajduje się w rozdziale dotyczącym wyrostka robaczkowego. Podobnie jak w przypadku procedur, które powodują komplikacje, dyskusje na temat powikłań tej książki skorzystałyby ze standardowego podejścia.
W tej książce pierwszorzędni uczeni chirurgii przedstawiają tradycyjne podejście do zarządzania powikłaniami. Te powikłania, które są albo rozszerzeniem choroby pacjenta i leczenia, albo złożonymi wyzwaniami, które odnoszą się do głównego chirurga, są omawiane zgodnie z układem narządów, czasami bardzo dobrze. Autorzy wyjaśniają, w jaki sposób dyplomowani lekarze ogólni w praktyce klinicznej mogą unikać komplikacji, zwłaszcza tych, które są techniczne; jak radzić sobie z jatrogennymi komplikacjami, szczególnie w sytuacjach awaryjnych; oraz w jaki sposób mogą rozwiązywać komplikacje – tworzone przez kolegów z innych specjalności – które wymagają interwencji osoby przeszkolonej w zakresie chirurgii ogólnej. Bardziej spójne i oparte na systemie podejście sprawiłoby, że byłaby to ostateczna książka dla takich chirurgów, ale komplikacje w chirurgii zawierają mnóstwo użytecznych materiałów, takich jakie są.
John R. Clarke, MD
Drexel University College of Medicine, Filadelfia, PA 19102
[email protected] cis.upenn.edu
[hasła pokrewne: drzwi wewnętrzne DRE, bimatoprost, fitamina ]