Komplikacje w chirurgii

Komplikacja jest niepożądanym problemem, który, podobnie jak nietrzeźwy były małżonek na przyjęciu weselnym, nie jest istotną częścią choroby ani jej leczenia. Niektóre powikłania choroby – a nawet leczenia – mogą być nieuniknionymi konsekwencjami zmian w patologii i homeostazie. Inne powikłania mogą wynikać z błędów lekarza. Żadne leczenie nie stwarza większych możliwości powikłań jatrogennych niż zabiegi chirurgiczne. Komplikacje w chirurgii, wydane przez Michaela Mulhollanda i Gerarda Doherty ego, mają być definitywnym podręcznikiem dla każdego lekarza, który ma do czynienia z takimi problemami. Książka jest następcą Komplikacji Lazarowego i Chirurgii (Filadelfia: Lippincott Williams & Wilkins), który został ostatnio zmieniony w 1989 roku. W tym czasie Greenfield był prezesem chirurgii na University of Michigan; Mulholland jest obecnym przewodniczącym. Nic dziwnego, że większość autorów tej książki to członkowie wydziału University of Michigan Medical School. Inni współpracownicy pochodzą z kilkunastu innych instytucji; wśród nich Washington University w St. Louis jest najbardziej reprezentowany.
Ta książka, która koncentruje się na powikłaniach chirurgii ogólnej i jej bliskich krewnych w chirurgii kardiochirurgicznej, naczyniowej, transplantacyjnej i pediatrycznej, zawiera jedynie krótkie odniesienia do powikłań urazowych. Nowe procedury chirurgiczne, takie jak torakoskopia, interwencje wewnątrznaczyniowe i laparoskopia, mają własne rozdziały. Rozdział dotyczący laparoskopii jest szczególnie obszerny.
Pierwsza część książki porusza kwestie instytucjonalne, takie jak trening chirurgiczny, kompetencje chirurgów i ocena jakości. Rozdziały poświęcone miarom jakości procesu i wyniku zapewniają czytelnikowi doskonały przegląd Narodowego Programu Doskonalenia Jakości Chirurgii oraz zależności między wynikami a liczbą procedur. Chociaż we wstępie wspomniano o pracy zespołowej, w tej książce nie zawarto szczegółowej dyskusji na ten temat (oraz zasad wysokiej niezawodności wysuniętej przez Karla Weicka, który jest również na Uniwersytecie w Michigan). Autorzy omawiają zmiany w praktyce chirurgicznej, ale nie te zmiany, które są bezpośrednio związane z powikłaniami.
Kolejne sekcje dotyczą konkretnych rodzajów powikłań; te sekcje są zorganizowane zgodnie z dyscypliną, systemem narządów i ogólnie procedurą. Autorzy koncentrują się na komplikacjach napotkanych podczas operacji i fazy pooperacyjnej. Opisują również pacjentów, którzy są szczególnie narażeni na powikłania i zalecają sposoby minimalizacji tego ryzyka. Późniejsze powikłania i brak wyleczenia anatomicznego są czasami rozwiązywane. Tematy związane z trzeciorzędną opieką (takie jak chirurgia serca i transplantacja) są dokładnie omówione. Wiele rozdziałów jest imponująco wszechstronnych.
Książka przedstawia przede wszystkim widok powikłań chirurgicznych obserwowanych przez chirurgów w trzeciorzędnych ośrodkach referencyjnych. W związku z tym jego omówienie powikłań resekcji płuca obejmuje przepuklinę serca, ale nie powikłań związanych z pozycjonowaniem pacjenta do torakotomii.
[hasła pokrewne: atropina, nanogen, Choroba Perthesa ]
[więcej w: linoderm acne, kermuren 10, caloricontrol opinie ]