Laparotomia kontra drenaż otrzewny w przypadku martwiczego zapalenia jelit i perforacji

Perforowane martwicze zapalenie jelita grubego jest główną przyczyną zachorowalności i śmiertelności u wcześniaków, a optymalne leczenie jest niepewne. Zaprojektowaliśmy to wieloośrodkowe randomizowane badanie, aby porównać wyniki pierwotnego drenażu otrzewnej z laparotomią i resekcją jelit u wcześniaków z perforowanym martwiczym zapaleniem jelit. Metody
Losowo przydzielono 117 wcześniaków (dostarczonych przed 34 tygodniem ciąży) o masie urodzeniowej poniżej 1500 g i perforowanym martwiczym zapaleniu jelit w 15 ośrodkach pediatrycznych w celu przeprowadzenia pierwotnego drenażu otrzewnej lub laparotomii z resekcją jelit. Opieka pooperacyjna została znormalizowana. Pierwszorzędowym rezultatem było przeżycie 90 dni po operacji. Drugorzędowe wyniki obejmowały uzależnienie od żywienia pozajelitowego po 90 dniach po operacji i długość hospitalizacji.
Wyniki
W 90 dni po operacji zmarło 19 z 55 niemowląt przydzielonych do pierwotnego drenażu otrzewnej (34,5%), w porównaniu z 22 z 62 niemowląt przydzielonych do laparotomii (35,5%, p = 0,92). Odsetek niemowląt, które zależały od całkowitego żywienia pozajelitowego, wynosił 17 z 36 (47,2 procent) w grupie z otrzewną otrzewnową i 16 z 40 (40,0 procent) z grupy laparotomii (P = 0,53). Średnia długość hospitalizacji (. SD) dla 76 dzieci, które przeżyły 90 dni po operacji, była podobna w pierwotnych grupach drenażu otrzewnej i laparotomii (odpowiednio 126 . 58 dni i 116 . 56 dni, P = 0,43). Analizy podgrup uwarstwione w zależności od obecności lub braku dowodów radiologicznych na rozległe martwicze zapalenie jelit (pneumatosis intestinalis), wiek ciążowy poniżej 25 tygodni i pH surowicy poniżej 7,30 przy prezentacji nie wykazały istotnej przewagi żadnej z terapii w żadnej grupie.
Wnioski
Rodzaj operacji przeprowadzonej w przypadku perforowanego martwiczego zapalenia jelit nie ma wpływu na przeżycie lub inne istotne klinicznie wczesne wyniki u wcześniaków. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00252681.)
Wprowadzenie
Martwicze zapalenie jelit jest ciężkim zaburzeniem zapalnym jelita występującym u wcześniaków. Jest to główna przyczyna śmierci i zachorowalności u noworodków.1 W przeciwieństwie do poprawy w ciągu ostatnich 30 lat w wyniku wielu schorzeń u wcześniaków, śmiertelność wynosi od 30 do 50 procent u dzieci z perforacją jelitową z powodu martwiczego zapalenia jelit. pozostaje zasadniczo niezmieniony.2
Standardowe podejście do pacjentów z perforowanym jelitem, nekrotycznym jelitem lub obiema stanowi chirurgiczną resekcję zajętego jelita z tworzeniem stomii jelitowych. W krytycznie niedojrzałym niemowlęciu wiąże się to z poważnym ryzykiem. Pierwotny drenaż otrzewny, operacja minimalnie inwazyjna, rozwinęła się jako alternatywa3. Obejmuje małe nacięcie w jamie brzusznej z umieszczeniem drenażu w jamie otrzewnowej bez formalnej laparotomii lub resekcji jelit.
Istnieje spora kontrowersja co do tego, która procedura jest lepsza. Dowody składają się w dużej mierze z serii przypadków z pojedynczych instytucji4. Obecnie, przy braku rygorystycznych dowodów potwierdzających wyższość jednego podejścia względem drugiego, opieka nad niemowlętami wymagającymi interwencji chirurgicznej zależy głównie od lokalnych uprzedzeń instytucji leczącej lub indywidualnego chirurga. .
Przeprowadziliśmy wieloośrodkowe, randomizowane badanie kliniczne, aby określić, czy pierwotny drenaż otrzewnej poprawia przeżycie 90 dni po operacji w porównaniu z laparotomią i resekcja dla bardzo niskich urodzeniowych (poniżej 1500 g) przedwcześnie urodzonych dzieci z perforowanym martwiczym zapaleniem jelit
[przypisy: bromazepam, kabiny toaletowe, drzwi wewnętrzne DRE ]
[podobne: spółdzielnia lekarska wrzeszcz, maść cebulowa, sanus stalowa wola ]