Stymulacja rdzenia kręgowego dla dystrofii współczulnej chronicznego odruchu – 5-letnia obserwacja

Odruchowa dystrofia współczulna jest bolesnym, upośledzającym zaburzeniem o nieznanym pochodzeniu patofizjologicznym, które zwykle rozpoczyna się po urazie lub operacji kończyny. W przypadkach przewlekłych syndrom ten prowadzi do skrajnego bólu, niepełnosprawności i niezdolności do pracy, które dramatycznie zmieniają życie zarówno pacjentów, jak i ich rodzin.1,2 Podjęliśmy niniejsze badanie, aby ustalić, czy leczenie przewlekłej odruchowej dystrofii współczulnej stymulacja rdzenia kręgowego i fizykoterapia są bardziej skuteczne niż samo leczenie fizykalne.
W stymulacji rdzenia kręgowego umieszcza się elektrodę w przestrzeni nadtwardówkowej na grzbietowym odcinku rdzenia kręgowego na poziomie korzeni nerwowych unerwiających bolesny obszar. Prąd elektryczny z elektrody wywołuje parestezję, uczucie, które tłumi ból. W badaniu kontrolnym po sześciu miesiącach i po dwóch latach stwierdziliśmy, że stymulacja rdzenia kręgowego zmniejszyła ból o ponad 50 procent, ale nie wpłynęła na allodynię, hipoestezję ani funkcję. 3-5
Rysunek 1. Rysunek 1. Protokół badania. SCS oznacza stymulację rdzenia kręgowego i fizjoterapię PT.
Metody badań zostały opisane wcześniej.3 W skrócie, 36 pacjentów z odruchową dystrofią współczulną przydzielono losowo do stymulacji rdzenia kręgowego i fizykoterapii (grupa stymulacji) i 18 pacjentów, którzy otrzymywali tylko fizjoterapię (grupa kontrolna). Dwudziestu czterech pacjentom w grupie stymulacji podano stały stymulator rdzenia kręgowego po udanej stymulacji testowej; pozostałych 12 pacjentów nie otrzymywało stałego stymulatora rdzenia kręgowego. Rysunek pokazuje projekt badania.
Ryc. 2. Ryc. 2. Porównanie wizualno-analogowych punktów bólu pacjentów przyjmujących stymulację i kontrolę rdzenia kręgowego. Pokazano średnie wizualno-analogowe wyniki bólu w centymetrach dla pacjentów z odruchową dystrofią współczulną.
Po pięciu latach 10 pacjentów zostało wykluczonych z badania, a analiza porównała 31 pacjentów w grupie stymulacji z 13 kontrolami. Średnie natężenie bólu w grupie stymulacji było zmniejszone od wartości wyjściowej o 1,7 cm, w porównaniu z 1,0 cm w grupie kontrolnej (P = 0,25) (Figura 2). Podobne wyniki uzyskano w okresie obserwacji po trzech latach (-1,6 w grupie stymulacji vs. -0,7 w grupie kontrolnej, P = 0,29) i po czterech latach (-1,7 vs. -1,0, P = 0,42).
Długoterminowa analiza uzupełniająca wykazuje, że łagodzący ból efekt stymulacji rdzenia kręgowego w przewlekłej odruchowej dystrofii współczulnej zmniejsza się wraz z upływem czasu w porównaniu z grupą kontrolną i po trzech latach nie jest już statystycznie istotny.
Marius A. Kemler, MD, Ph.D.
Akademickie Centrum Medyczne, 1100 DD Amsterdam, Holandia
Henrica CW de Vet, Ph.D.
Vrije Universiteit Medical Center, 1007 MB Amsterdam, Holandia
Gerard AM Barendse, MD
Frans AJM van den Wildenberg, MD, Ph.D.
Maarten van Kleef, Ph.D.
Maastricht University Hospital, 6202 AZ Maastricht, Holandia
[email protected] azm.nl
5 Referencje1. Kemler MA, de Vet HCW. Jakość życia zależna od stanu zdrowia w chronicznej odleżynowym odlewie sympatycznym (złożony regionalny zespół bólowy typu I) J Pain Symptom Manage 2000; 20: 68-76