Wczesne leczenie gancyklowirem w celu zapobiegania chorobie wywołanej cytomegalią po allogenicznym przeszczepie szpiku kostnego ad 5

Nie było żadnych predyktorów choroby żołądkowo-jelitowej CMV. Odzyskiwanie wirusa z gardła lub moczu nie było czynnikiem prognostycznym późniejszej choroby, chociaż odzyskanie wirusa z moczu zbliżyło się do znaczenia jako predyktor wszystkich chorób CMV, według analizy jednowymiarowej (P = 0,07). Toksyczność gancyklowiru
Pacjenci w grupie otrzymującej gancyklowir otrzymywali badany lek przez medianę 32 dni (zakres od 4 do 72) i pacjentów w grupie placebo przez 27 dni (zakres od 0 do 78). Podczas badania 24 pacjentów otrzymujących gancyklowir (65 procent) i 25 otrzymujących placebo (71 procent) miało możliwe działania niepożądane. Gdy zdarzenia niepożądane pogrupowano zgodnie z układem narządowym, większość takich zdarzeń była bardziej powszechna w grupie placebo, z wyjątkiem wpływu na ośrodkowy układ nerwowy (11 biorców gancyklowiru i 5 przyjmujących placebo), układu sercowo-naczyniowego (7 biorców gancyklowiru i 4 otrzymujących placebo) i układ krwiotwórczy (patrz poniżej). Bóle głowy były zgłaszane jako dominujący objaw przez pięciu biorców gancyklowiru i dwóch biorców placebo. Drżenie wystąpiło u dwóch pacjentów, zarówno biorców gancyklowiru; oni również otrzymali cyklosporynę. Zdarzenie podobne do napadu wystąpiło u jednego pacjenta po ośmiu dawkach gancyklowiru podczas nawrotu półpaśca w nerwie czaszkowym. Elektroencefalografia nie wykazała aktywności napadów, ale obrazowanie rezonansu magnetycznego sugerowało zapalenie mózgu. Pacjentów leczono acyklowirem w postaci półpasiec z możliwym zapaleniem mózgu, z całkowitym klinicznym ustąpieniem.
Dwudziestu sześciu biorców gancyklowiru (70 procent) wymagało jednej lub więcej zmian w dawkowaniu w porównaniu z 30 osobami otrzymującymi placebo (86 procent). Zmiany w dawkowaniu w grupie placebo były spowodowane rozwojem choroby CMV u 14 pacjentów, leczeniem acyklowiru w leczeniu opryszczki zwykłej lub ospy wietrznej-półpaśca u 7 pacjentów, wycofaniem lub wczesnym wypisaniem u 7 pacjentów, zaburzeniami czynności nerek (stężenie kreatyniny w surowicy, .130 .mol na litr) u 4 pacjentów, nawrót białaczki u 3 pacjentów, błąd dozowania u 3 pacjentów oraz neutropenia i nieprzestrzeganie u pacjenta. Najczęstszą przyczyną zmiany dawki gancyklowiru była neutropenia, której lek zatrzymano u 11 pacjentów. Mniej powszechne powody to wycofanie lub wczesne wypisanie u siedmiu pacjentów, błąd dawkowania u czterech pacjentów, dysfunkcja nerek u trzech pacjentów, nawrót białaczki u trzech pacjentów i małopłytkowość, splątanie umysłowe, potrzeba acyklowiru i choroba CMV u jednego pacjenta.
Tabela 4. Tabela 4. Wpływ leczenia gancyklowirem na bezwzględną liczbę neutrofilów * Neutropenia była częstsza wśród osób otrzymujących gancyklowir niż wśród osób otrzymujących placebo (tabela 4). Piętnastka miał bezwzględną liczbę neutrofilów poniżej 1,0X109 na litr przez dwa kolejne dni, w porównaniu z siedmioma osobami otrzymującymi placebo (P = 0,12); tę niewielką liczbę uzyskano po medianie wynoszącej 35 dni leczenia w grupie gancyklowiru i 54 dni w grupie placebo. Jedenaście osób otrzymujących gancyklowir miało liczbę poniżej 0,75 X109 na litr, w porównaniu z trzema otrzymującymi placebo (P = 0,052), a sześciu biorców gancyklowiru miało zliczenia poniżej 0,5 X109 na litr, w porównaniu z jednym biorcą placebo (P = 0,11)
[przypisy: solcoseryl opinie, latkowski twitter, caloricontrol opinie ]