Wczesne leczenie gancyklowirem w celu zapobiegania chorobie wywołanej cytomegalią po allogenicznym przeszczepie szpiku kostnego ad 6

Wśród pacjentów z najniższym poziomem poniżej 0,75 X 109 średni czas do uzyskania absolutnej liczby neutrofilów wynosił cztery dni w grupie otrzymującej gancyklowir i dziewięć dni w grupie placebo (P = 0,76 w teście t Studenta). Lek został zatrzymany z powodu zmniejszenia liczby neutrofili u 11 pacjentów w grupie leczonej gancyklowirem iu pacjenta w grupie placebo (p = 0,003). Liczba ta wynosiła 0,97 X 109 na litr u biorcy gancyklowiru i poniżej 0,75 X 109 na litr u 10 biorców biorcy gancyklowiru iu biorcy placebo. Odzyskał on spontanicznie do ponad 0,75X109 na litr u 9 z 10 pacjentów leczonych gancyklowirem po medianie 3 dni (zakres od 2 do 16) oraz u 10 pacjenta po 20 dniach leczenia czynnikiem stymulującym kolonię granulocytemacrophage ( GM-CSF). Choroba CMV rozwinęła się później tylko u spośród 11 biorców gancyklowiru, których leczenie przerwano. Ten pacjent miał zakażenie CMV języka, jak opisano powyżej.
Śmiertelność
Rycina 1. Rycina 1. Wartości graniczne produktu Kaplan-Meier z prawdopodobieństwem przeżycia podczas pierwszych 180 dni po transplantacji wśród biorców receptora Ganciclovir i placebo. Prawdopodobieństwo przeżycia było istotnie różne w różnych grupach (P = 0,027 w teście log-rank).
Przeżywalność była lepsza w grupie gancyklowiru zarówno w dniu 100, jak i 180 po przeszczepie (ryc. 1). W ciągu pierwszych 100 dni po przeszczepie wystąpiła jedna śmierć (z powodu nawrotu białaczki) w grupie gancyklowiru w porównaniu z sześcioma zgonami w grupie placebo, wszystkie z powodu choroby CMV (p = 0,041). Śmiertelność w grupie gancyklowiru była również niższa 180 dni po transplantacji (P = 0,027) z powodu zmniejszenia choroby CMV. Trzy zgony, które miały miejsce po 100 dniu w grupie gancyklowiru, zostały przypisane Pneumocystis carinii, zespołowi ostrej niewydolności oddechowej wtórnemu do fungemii i niezakaźnemu śródmiąższowemu zapaleniu płuc. Pięciu pacjentów zmarło po 100 dniu w grupie placebo (w sumie 11 zgonów); z tych zgonów przypisano utrzymującej się chorobie CMV, 3 do nawrotu białaczki i do niezakaźnego zapalenia płuc.
Dyskusja
Oceniliśmy skuteczność leczenia gancyklowirem u biorców allograftu szpiku kostnego w podwójnie ślepym, kontrolowanym placebo badaniu, w którym leczenie rozpoczęto, gdy wirus został odzyskany po raz pierwszy z gardła, moczu lub krwi lub z płynu płuczącego oskrzelowo-pęcherzykowego. Wczesne leczenie gancyklowirem wiązało się ze znacznym zmniejszeniem późniejszej choroby CMV i znacznie lepszym przeżyciem. Wśród biorców biorcy gancyklowiru choroba przypisywana CMV była zmniejszona o 93 procent (15 przypadków wśród biorców placebo i wśród biorców gancyklowiru) w pierwszych 100 dniach leczenia, ze zmniejszeniem zarówno zapalenia płuc, jak i choroby żołądkowo-jelitowej z powodu CMV. Jedynym biorcą gancyklowiru, który miał chorobę CMV podczas badania, było zapalenie płuc wywołane CMV, ale przeżył. U 100 pacjentów otrzymujących gancyklowir wystąpiły cztery nowe przypadki choroby CMV po 100 dniach, gdy leczenie przerwano, a żaden z biorców z grupy placebo, ale korzystny wpływ gancyklowiru pozostał istotny po 180 dniach od przeszczepienia (P = 0,013). Wystąpił znaczny spadek śmiertelności w grupie gancyklowiru zarówno 100 dni, jak i 180 dni po transplantacji, w wyniku tego zmniejszenia choroby CMV.
Dane te potwierdzają i rozszerzają badania Schmidta i wsp., W których leczenie gancyklowirem rozpoczęto, jeśli płyn z płukania oskrzelowo-pęcherzykowego uzyskany w 35 dniu był dodatni dla CMV, a pacjent był bezobjawowy.30 W tym niezagubionym badaniu gancyklowir zmniejszał częstość występowania CMV zapalenie płuc o 77 procent, z 65 procent (13 z 20 pacjentów) do 15 procent (3 z 20), z minimalną toksycznością
[przypisy: linoderm acne, maść cebulowa, latkowski twitter ]