Wczesne leczenie gancyklowirem w celu zapobiegania chorobie wywołanej cytomegalią po allogenicznym przeszczepie szpiku kostnego ad 8

W naszym badaniu różnica między liczbą pacjentów otrzymujących gancyklowir i placebo, których bezwzględna liczba neutrofilów wynosiła 0,75 X 109 na litr lub mniej, zbliżyła się do istotności (P = 0,052 według testu log-rank), a leczenie zatrzymano u znacznie większej liczby biorców gancyklowiru (11 vs. 1, P = 0,003). Wydaje się, że istnieje tendencja do neutropenii wśród pacjentów leczonych gancyklowirem. Niemniej jednak, toksyczność hematologiczna była łatwym do opanowania problemem. Gdy leczenie zostało zatrzymane, liczba neutrofilów wyzdrowiała u wszystkich biorców gancyklowiru, chociaż jeden otrzymał GM-CSF. Te wyniki sugerują, że gdy liczba neutrofilów osiągnie arbitralnie określony poziom 0,75 X 109 na litr, przerwanie podawania leku na ogół spowoduje szybkie odzyskanie bez długotrwałej supresji. Odpowiedź na GM-CSF u pojedynczego pacjenta, biorąc pod uwagę to sugeruje, że ten czynnik może odgrywać rolę, jeśli jest podawany jednocześnie z gancyklowirem lub w odpowiedzi na neutropenię. Z wyjątkiem neutropenii nie stwierdzono różnicy między grupami badanymi pod względem działań niepożądanych, w tym toksyczności nerek i ośrodkowego układu nerwowego.
Badanie to pokazuje również, że leczenie gancyklowirem zapoczątkowane w momencie wydalania wirusa nie jest całkowicie wystarczające, aby zapobiec chorobom CMV po przeszczepieniu szpiku kostnego. Takie leczenie było skuteczne w 93 procentach w eliminowaniu choroby CMV, ale strategia wczesnego leczenia była tylko 50 procent skuteczna w zapobieganiu chorobie u wszystkich pacjentów, ponieważ choroba CMV wystąpiła u 35 z 281 pacjentów (12 procent) przed lub w czasie leczenia. wykrywanie wydalania wirusa. Wyniki te są podobne do wyników badania Schmidta i wsp., W którym 13 na 104 pacjentów (13 procent) miało zapalenie płuc wywołane CMV bez pozytywnej hodowli płynu płuca oskrzelowo-pęcherzykowego.30
Alternatywnym podejściem do wczesnego leczenia gancyklowirem jest profilaktyka u wszystkich pacjentów z ryzykiem choroby CMV – tj. U wszystkich seropozytywnych. Wymagałoby to podawania gancyklowiru znacznej liczbie pacjentów, którzy mogliby z niego nie skorzystać i którzy mogliby mieć toksyczne reakcje. Spośród 281 pacjentów badanych w tym badaniu 87 (31%) nie wydalało CMV podczas co najmniej pierwszych 72 dni po transplantacji. Decyzja o leczeniu wszystkich pacjentów seropozytywnych zależy od toksyczności i kosztów gancyklowiru podawanego profilaktycznie. Opracowanie lepszych metod wirusologicznych lub immunologicznych do identyfikacji pacjentów zagrożonych chorobą pomogłoby w ukierunkowaniu terapii i uniknięciu możliwych zagrożeń i kosztów związanych z ogólną profilaktyką.
Wreszcie, potencjalne obawy budzi występowanie późnej choroby po zakończeniu leczenia. U pacjentów otrzymujących acyklowir w profilaktyce przeciwko infekcji wirusem opryszczki pospolitej odpowiedź immunologiczna na wirus nie jest odtwarzana, a choroba rozwija się po zakończeniu supresji.34 Zasugerowano, że pacjenci, u których rekonstytuowana jest odpowiedź komórkowa zależna od CD8 + CMV, mogą być chronione przed chorobą CMV po transplantacji.35, 36 Pacjenci, którzy otrzymali wczesne leczenie gancyklowirem, mogą nie mieć rekonstytuowania tych odpowiedzi, a zatem mogą być zagrożeni późną chorobą CMV. Alternatywą jest wydłużenie okresu profilaktyki gancyklowirem u pacjentów z grupy ryzyka
[przypisy: kermuren 10, caloricontrol opinie, fizjożel ]