Wczesne leczenie gancyklowirem w celu zapobiegania chorobie wywołanej cytomegalią po allogenicznym przeszczepie szpiku kostnego czesc 4

Sześć z 11 pacjentów z zapaleniem płuc zmarło. Wszyscy byli odbiorcami placebo. Czterech innych biorców gancyklowiru miało chorobę CMV podczas okresu obserwacji po leczeniu między dniem 100 a dniem 180 po przeszczepie; u jednego pacjenta wystąpiło zapalenie płuc wywołane CMV, a u trzech – choroba żołądkowo-jelitowa. Jeden z pacjentów z chorobą żołądkowo-jelitową miał również zapalenie siatkówki CMV. Nie było nowych przypadków choroby CMV w grupie placebo po 100 dniu, chociaż jeden pacjent, który miał zarówno zapalenie płuc wywołane CMV, jak i chorobę żołądkowo-jelitową przed 100 dniem miał nawrót choroby żołądkowo-jelitowej w dniu 125 po przeszczepie. Pomimo wystąpienia późnej choroby CMV w grupie gancyklowiru, korzystny wpływ gancyklowiru na chorobę CMV pozostawał znaczący, gdy analizowaliśmy zdarzenia w 180. dniu po transplantacji (p = 0,013) (tabela 2).
Wpływ gancyklowiru na zakażenie wirusem CMV i Herpes Simplex
Tabela 3. Tabela 3. Wykrywanie wydalania CMV. W 7. dobie po rozpoczęciu leczenia pacjenci otrzymujący gancyklowir wykazywali wyraźne zmniejszenie wydalania wirusa w porównaniu z pacjentami otrzymującymi placebo (P = 0,001 w teście Cochrana-MantelHaenszela) (Tabela 3). Do 21 dnia badania i później, pacjenci otrzymujący gancyklowir nie mieli wykrywalnego wydalania CMV.
Dwudziestu ośmiu z 37 pacjentów leczonych gancyklowirem (76 procent) i 23 z 35 pacjentów otrzymujących placebo (66 procent) było seropozytywnych w kierunku przeciwciał przeciwko wirusowi opryszczki pospolitej przed przeszczepieniem. Tylko jeden z tych pacjentów w grupie leczonej gancyklowirem (4%) i siedmiu w grupie placebo (30%) w trakcie badania wydalił wirusa opryszczki pospolitej (p = 0,016 według dokładnego testu Fishera). Ten biorca gancyklowiru miał dodatnią hodowlę dwa dni po rozpoczęciu podawania leku, ale ujemną hodowlę po ośmiu dniach leczenia i nie wydzielał później wirusa. Inny pacjent otrzymujący gancyklowir miał zakażenie wirusem osierdzia-półpaśca po czterech dniach leczenia gancyklowirem i był leczony acyklowirem (patrz poniżej).
Wyniki kulturowe i przewidywalna wartość wydalania wirusa
Pięciudziesięciu ośmiu pacjentów włączono do badania na podstawie wyników wirowania i 14 na podstawie konwencjonalnej hodowli. CMV wykrywano najczęściej w hodowlach moczowych (42 pacjentów) i rzadziej w hodowlach krwi (17 pacjentów [15 w wyniku wirowania i 2 w kulturze konwencjonalnej]). Dwunastu pacjentów miało jednocześnie pozytywne hodowle dwóch osobników, a w jednej wszystkie trzy próbki były pozytywne. Czterech pacjentów włączono do badania z powodu dodatniej hodowli płynu z płukania oskrzelowo-pęcherzykowego. Dwaj z tych pacjentów nie mieli innego wykrywalnego wydalania CMV, podczas gdy pozostali dwaj wydalili CMV w późniejszym czasie. Spośród czterech pacjentów trzech zostało przydzielonych do leczenia placebo, ale żaden nie miał zapalenia płuc; jeden miał zapalenie jelit CMV.
Przeanalizowaliśmy wartość predykcyjną w grupie placebo w wydalaniu wirusa w gardle, krwi i moczu dla późniejszego rozwoju choroby CMV. Viremia była jedynym istotnym czynnikiem prognostycznym choroby CMV lub zapalenia płuc CMV w obu analizach jednoczynnikowych (P = 0,0009 dla wszystkich chorób i P = 0,01 dla zapalenia płuc przy pomocy analizy regresji proporcjonalnych zagrożeń) i analizy wieloczynnikowej (ryzyko względne = 5,8, P = 0,007 dla wszystkich choroba, ryzyko względne = 5,6, P = 0,03 dla zapalenia płuc)
[patrz też: kermuren 10, latkowski twitter, solcoseryl opinie ]